Autogaas – millega tegu?
Autogaas on sisepõlemismootoris kasutatav kütus, mis pakub konkurentsi nii bensiinile kui ka diiselküttele. Bensiinimootoriga auto on võimalik väikest investeeringut tehes panna sõitma ka gaasiga.
Reeglina kasutatakse autogaasi kahesüsteemsel mootoril, mis tähendab, et võimalik on sõita nii autogaasi kui ka bensiiniga. Sõidukid on varustatud nii bensiini kui ka autogaasi mahutitega. Kahesüsteemsest kütusesüsteemist on palju abi siis, kui autogaasi tanklaid jääb teekonnale vähe. Ühe ainsa nupuvajutusega on võimalik auto ümber lülitada tagasi tavakütusele.
Gaasiseadmete erinevad põlvkonnad
Bensiinitoitel sisepõlemismootorite täiustumisel eelkõige keskkonnakaitselisest aspektist, täiustuvad ka gaasitoite seadmed. Euroopa turul on kasutusel neli erineva tööpõhimõttega gaasitoite seadmete põlvkonda. Selline klassifitseerimine on esile kutsunud elava diskussiooni nii autoomanike kui ka gaasiseadmete paigaldajate seas. Alljärgnevaga püüame selgitada nende nn. põlvkondade vahelisi erinevusi.
Teadaolevalt jagunevad bensiinimootorite toitesüsteemid kahte suurde rühma: Karburaatortoitega ja sissepritsega süsteemid.
Sissepritsega toitesüsteemid jagunevad omakorda:
- Monopritse – ühe keskse pihustiga
- Hargpritse – igale silindrile oma pihustiga
EL-s hetkel toodetavad autod on kõik hargpritsega toitesüsteemid. Põhiliseks erinevuseks nende vahel on bensiinipihustite juhtimisprintsiip.
Hargpritse süsteemid jagunevad omakorda:
- Mitmepunkti süsteemid – kõikide pihustite üheaegne avamine
- Osalise hargpritse süsteemid – juhitakse pihustigruppe (paarid, read).
Pihustid jagunevad veel kahte gruppi:
Paarid (Ridamootoritel) ja Rida (V tüüpi mootoritel)
Mitmepunkti hargpritse süsteemid, kus igat pihustit juhitakse eraldi:
Toitesüsteemid varustatakse ka lisaseadmetega, mille ülesandeks on väljalaskegaasides toksiliste ainete sisalduse piiramine. Sellest seisukohast vaadates jagunevad lisaseadmetega toitesüsteemid järgmiselt:
- Ilma väljalaskegaaside kontrollisüsteemideta
- Lamda anduriga
- Katalüütilise väljalaskegaaside neutraliseerijaga
- Diagnoosisüsteemiga EOBD
Alati varustatud katalüütilise neutralisaatoriga ja minimaalselt kahe lamda anduriga, üks enne ja teine pärast neutralisaatorit.
Gaasiseadmete klassifitseerimise põlvkondadeks tingib asjaolu, et tänapäeval on turg küllastunud erinevates komplektsustes gaasiseadmetest. Erinevatele bensiinitoite süsteemidele on vajalik vastava gaasiseadme valik nn. põlvkonna valik.
Erinevate põlvkondade erinevus väljendub põhiliselt mootoriruumis paikneva gaasisegu moodustamise juhtimissüsteemis. Väljaspool mootoriruumi asuvad komponendid nagu tankimisava, torustik, gaasiballoon ja multiklapp on üldjoontes sarnased olenemata gaasiseadme põlvkonnast. Põlvkondade erinevuste selgitamiseks kirjeldame ainult mootoriruumis paiknevate komponentide erisusi.
Gaasiseadmed põlvkondade kaupa:
Lehola Autokeskus OÜ
Reg. nr: 10869443
KMKR: EE100801727
Aadress: Pärnu mnt 18a, Viljandi 71012
Avatud: E-R 8:00-17:00
Teenindus ja varuosad:
Tel: +372 437 7001
GSM: +372 5695 6777
E-post: hanno@leholaautokeskus.ee